Beko

Healthy family

Uravnoteženi obroki – prednosti zdrave prehrane

Zdrava prehrana ima veliko prednosti za vsakega, ki jo vključi v svoj življenjski stil. Vzpostavljanje zdravega načina prehranjevanja že od mladih let ima dolgoročne prednosti. S formiranjem dobrih prehranjevalnih navad v zgodnjem otroštvu povečate možnost, da bodo mladi ljudje do konca življenja ohranjali zdrav način življenja. Zdrav način prehranjevanja zmanjšuje tveganje za razvoj nekaterih bolezni kasneje v življenju kot so debelost, srčno-žilne bolezni, diabetes in celo rak.

Zakaj je zdrava prehrana pomembna za otroke?

Uravnotežena in zdrava prehrana je ključna za razvoj otrokovih potencialov. To mislimo predvsem za njihovo fizično formo in zadovoljstvo, kot tudi za njihov uspeh v šoli in splošno počutje. Nezdrava in hitra hrana sta večinoma brez pomembnih vitaminov, mineralov in antioksidantov, ki jih otroci potrebujejo za rast in razvoj. Prav tako slaba prehrana povzroča druge probleme, ki jih najbrž ne povezujete direktno s prehrano svojih otrok. Slaba volja, pomanjkanje energije, utrujenost ali težave z zbranostjo so lahko direktno povezane s tem kar jedo vaši otroci. Saj veste kako pravijo, smo kar jemo. To velja tako za otroke kot za odrasle. Fizično in psihično počutje vaših otrok je lahko slabo če vaši otroci jedo mastno in sladko hrano, pa tudi če jedo premalo raznoliko zdravo hrano.

Kako izgleda uravnotežena prehrana?

Zdrava prehrana pomeni uravnoteženo prehrano in uravnotežena prehrana je raznolika prehrana. Z omogočanjem različnih vrst živil iz vsake od skupin živil v prehranski piramidi, zagotavljate svojemu otroku polnovredno in zdravo prehrano. Za zagotavljanje uravnotežene prehrane si lahko ogledate enostavne recepte ki so jih razvili znanstveniki na Harvardski medicinski fakulteti. Po njihovem Zdrav prehranski krožnik bi morala sadje in zelenjava zapolniti polovico količine vsakega obroka, spremljale bi jih žitarice in proteini (ribe, perutnina, stročnice in oreški so bolj priporočljivi kot rdeče meso in sir). Zdrava olja kot je oljčno olje in olje oljne repice so priporočljiva v manjših količinah.

Prednosti sadja

Otroci rastejo in rastejo precej hitro! To pomeni, da njihove kosti in organi potrebujejo določene vitamin in minerale v določenih količinah, da lahko funkcionirajo in se razvijajo kot se morajo. Najboljši način, kako zagotoviti, da vaši otroci dobijo dovolj hranljivih snovi je da v njihovo prehrano vključite čim več sadja. Sadje vsebuje vitamin, minerale, vlaknine in kompleksne ogljikove hidrate, ki igrajo odločilno vlogo pri otrokovi rasti. Porcije so odvisne od več dejavnikov, glavna ideja pa je, da vsakemu obroku vašega otroka dodate tudi vsaj eno sadje.

Pomembno je poudariti, da sadni sok nima enakih prehranskih vrednosti kot samo sadje. Nekatere zdravstvene organizacije priporočajo, da otrokom do 12 mesecev starosti ne dajete nobene vrste sadnih sokov. Za starejše otroke so priporočila različna. Pol kozarca za otroke med 1 in 3 leti starosti, do ¾ kozarca za otroke med 4 in 6 let starosti. Dnevna porcija ne bi smela presegati več kot enega kozarca soka. Glavni razlog za omejeno uživanje sokov je prekomerna vsebnost sladkorja, ki lahko pripomore k hitrejšemu gnitju zob, slabi prehrani in v najslabšem primeru k diabetesu ali debelosti. Najbrž zveni nenavadno, a sladkor lahko vpliva tudi na počutje in voljo vašega otroka. Hrana in pijače z visoko vsebnostjo sladkorja dvignejo raven sladkorja v krvi zelo hitro in za zelo kratek čas. To pomeni, da bodo otroci na začetku nekaj časa hiperaktivni, kmalu pa lahko postanejo počasni, muhasti ali celo vzkipljivi. Starši morajo zato poskrbeti, da je uživanje sladkorjev njihovih minimalno oz. dopolnjeno z drugimi zdravimi viri, kot je sadje.

Vitamin D za močnejše kosti

Vitamini in minerali so po navadi znani kot mikro hranilne snovi, ker jih telo potrebuje v manjših količinah, v nasprotju z makro hranilnimi snovmi kot so beljakovine, ogljikovi hidrati in maščobe. Mikro hranilne snovi pomagajo telesu v odločilnih fazah rasti. Prav tako pomagajo metabolizmu tako da podpirajo imunski sistem.
Zlom kosti je pri otrocih običajen pojav, še posebej če so zelo aktivni ali pa se udejstvujejo v športnih aktivnostih. Vitamin D ni pomemben samo zato, ker je odličen vir hranilnih snovi, pač pa tudi zato ker telesu zagotavlja, da absorbira in ohranja kalcij in fosfor, ki sta odločilna pri gradnji kosti. Z drugimi besedami, dovolj velika količina vitamina D je pomembna pri preprečevanju rahitičnosti, bolezni mehkih kosti, zlomov in poškodb.
Stare modrosti povezujejo mleko in igranje zunaj (dovolj svetlobe) z absorbiranjem vitamina D. A je nekaj novejših raziskav pokazalo, da to ni dovolj. Da otroci užijejo dovolj vitamina D je dobro, da jejo tudi dovolj spodnjih živil:

Losos
Sardele
Tuna
Skuša
Gobe shiitake (šitaki)
Jajca
Obogateni mlečni izdelki

Ne izogibajte se maščobam!

Razlog je enostaven: ljudje ne moremo živeti brez njih. Največja prednost teh živil je, da so koncentrirani viri energije, ki proizvajajo esencialne maščobne kisline, ki jih naše telo potrebuje za mnoge procese. Ti procesi so odločilni, saj vključujejo presnovne procese, strjevanje krvi in absorpcijo vitaminov. Uživanje vseh hranilnih snovi, še posebej sladkorjev in maščob, bi morali malce nadzorovati, saj prekomerno uživanje lahko povzroči kar nekaj zdravstvenih problemov, kot je recimo visoka raven holesterola.

Največji problem je v tem, da so otroci po navadi bolj naklonjeni mastni in sladki hrani. Za otroke po drugem letu starosti je odlična izbira prehrana bogata s perutninskim mesom, ribami, mlečnimi izdelki z nizko vsebnostjo maščob in olja z nizko ravnijo nasičenih maščob v zelenjavi. Vsekakor pa imejte v mislih, da je najbolj zdrava priprava kuhanje ali peka mesa in rib.
Kot vse stvari v življenju je tudi pri prehrani in zdravem načinu življenja ključno ravnovesje. Ni potrebno posebej poudarjati, da se otroci zgledujejo po starših in sovjih junakih, ko ustvarjajo svojo osebnost in delajo življenjske izbire. Če k temu dodate tudi dejstvo, da je večina navad razvitih in utečenih v otroštvu, so prednosti zdravega načina prehranjevanja še toliko bolj očitne. Pomagajte svojim otrokom, da jedo kot njihovi junaki za kakovostno in zdravo življenje tudi v prihodnje.